BEIRUT

World

Murdoch’s News Corp. accused of TV piracy plot

  • A sign is seen in front of the NewsCorp building in New York in this February 8, 2012 file photo. (REUTERS/Brendan McDermid/Files)

SYDNEY: Rupert Murdoch’s News Corp. Wednesday faced a fresh barrage of allegations over its conduct, with an Australian newspaper claiming it had a secret unit that promoted pirating of pay-TV rivals.

The Australian Financial Review said the company sabotaged its competitors by promoting high-tech piracy that damaged Austar and Optus at a time when News Corp. was moving to take control of the Australian pay-TV industry.

The newspaper, which belongs to News rival Fairfax, said the evidence was unearthed during a four-year investigation, as it began releasing 14,000 emails concerning one of the group’s security subsidiaries.

It follows the BBC’s flagship current affairs show Panorama Monday making similar charges against the company in Britain, and piles the pressure on News Corp. which is already under siege over a phone-hacking scandal.

Australian Communications Minister Stephen Conroy said the allegations needed to be referred to the police while Treasurer Wayne Sawn said the story was “concerning.”

“These are serious allegations, and any allegations of criminal activity should be referred to the Australian Federal Police for investigation,” Conroy’s spokeswoman told AFP.

News Corp. has consistently denied any role in fostering piracy in pay television.

The Australian Financial Review claimed a secret unit of former policemen and intelligence officers within News known as “Operational Security” crippled the finances of competitors such as Austar and Optus.

They did so by cracking the codes of smart cards issued to customers of the services and then selling them on the black market, giving viewers free access and costing the broadcasters millions of dollars, it said.

The unit was reportedly headed by Reuben Hasak, a former deputy director of the Israeli domestic secret service Shin Bet, and established in the mid-1990s within News subsidiary News Datacom Systems, now NDS.

The emails, which the newspaper said News Corp. had previously sought to suppress, reportedly came from the hard drive of a former security chief at NDS, which was originally set up to tackle internal fraud.

But they allegedly reveal that NDS began hunting the pirates targeting News’ own operations.

In doing so, they facilitated piracy by hackers not only of its competitors but also of companies for whom NDS provided pay-TV smart cards.

 
A version of this article appeared in the print edition of The Daily Star on March 29, 2012, on page 10.
Advertisement

Comments

Your feedback is important to us!

We invite all our readers to share with us their views and comments about this article.

Disclaimer: Comments submitted by third parties on this site are the sole responsibility of the individual(s) whose content is submitted. The Daily Star accepts no responsibility for the content of comment(s), including, without limitation, any error, omission or inaccuracy therein. Please note that your email address will NOT appear on the site.

comments powered by Disqus

Advertisement

FOLLOW THIS ARTICLE

Interested in knowing more about this story?

Click here