BEIRUT

World

Kabul cracks down on ads that favor U.S. troop presence

  • An Afghan internally displaced girl plays with a dog outside their shelter on the outskirts of Jalalabad in Nangarhar province on January 22, 2014. (AFP PHOTO/ Noorullah SHIRZADA)

KABUL: Kabul, increasingly at odds with Washington, is cracking down on advertisements that promote keeping U.S. troops in Afghanistan after 2014 and has already shut down a spot aired by the country’s most widely watched broadcasters.

The commercials – some funded by a U.S. group – have drawn official criticism because they urge President Hamid Karzai to abandon his refusal to sign a security pact with the U.S. that would enable the troops to stay.

Broadcasters, which ran the spots for several weeks, came under investigation on grounds that their source of funding was unclear. All have pulled the advertisements off the air.

“We have launched an investigation into broadcasters to find out where they receive money from for such advertisements,” Basir Azizi, a spokesman for the attorney general, told Reuters Wednesday.

Despite Karzai’s refusal to sign the Bilateral Security Agreement unless several conditions were met, many Afghans are uncertain the army is able to fend off Taliban insurgents without help from the NATO-led ISAF coalition of troops.

The commercials often include interviews with rank-and-file Afghans calling on Karzai to sign the accord immediately.

In one spot, the head of a cultural association tells the president: “You should accept the people’s demand and sign this as soon as possible.”

The crackdown is the latest symptom of Karzai’s hostility to Washington. Last week, he cited an attack on a restaurant to accuse the U.S. of doing too little to fight terrorism.

Afghanistan’s media watchdog said pressure on broadcasters was hurting attempts to establish the industry’s independence.

“Such actions by the government are a clear attempt to limit freedom of speech and put at risk advances in the media industry,” Mujib Khelwatgar, director general of NAI media watchdog, told Reuters.

Government figures show that more than 50 private television stations, 150 radio broadcasters and about 1,000 newspapers have sprung up since the fall of the Taliban regime in 2001.

Broadcasters were aware that the spots were funded by ISAF or related groups, but saw “public service” advertising as a source of revenue.

These include media groups like Radio Killid.

Killid Radio is being paid 400 to 500 euros by ISAF per minute to air adverts for the BSA on a daily basis,” Najiba Ayubi, the director of Radio Killid, told Reuters.

Afghanistan’s most popular channel, Tolo TV, is paid by Ads Village to run the spots, according to industry sources. The company says it is funded by ISAF and the U.S. state aid agency USAID.

“All adverts are treated with similar terms and conditions, whether it is on BSA or a brand of mineral water,” Massood Sanjar, Tolo TV’s channel manager, told Reuters.

Industry sources said Tolo TV paid $700-$1,000 a minute to air the spots several times over a 24-hour period.

The ISAF declined to indicate how much it spends on advertising, saying: “Public information released ... is intended to inform and educate the public on the mission and operations of ISAF and our Afghan National Security Forces partners.”

 
A version of this article appeared in the print edition of The Daily Star on January 23, 2014, on page 10.
Advertisement

Comments

Your feedback is important to us!

We invite all our readers to share with us their views and comments about this article.

Disclaimer: Comments submitted by third parties on this site are the sole responsibility of the individual(s) whose content is submitted. The Daily Star accepts no responsibility for the content of comment(s), including, without limitation, any error, omission or inaccuracy therein. Please note that your email address will NOT appear on the site.

comments powered by Disqus
Summary

Kabul, increasingly at odds with Washington, is cracking down on advertisements that promote keeping U.S. troops in Afghanistan after 2014 and has already shut down a spot aired by the country's most widely watched broadcasters.

All have pulled the advertisements off the air.

Government figures show that more than 50 private television stations, 150 radio broadcasters and about 1,000 newspapers have sprung up since the fall of the Taliban regime in 2001 .

Industry sources said Tolo TV paid $700-$1,000 a minute to air the spots several times over a 24-hour period.


Advertisement

FOLLOW THIS ARTICLE

Interested in knowing more about this story?

Click here